Showing posts with label nyckelviksskolan. Show all posts
Showing posts with label nyckelviksskolan. Show all posts

20120127




från en enkel plastmapp till ett smycke sedan till en lampskärm. idag har vi använt oss av platta material för att skapa volym. dessvärre hann jag inte allt för långt, då det fortfarande är platt, men ändrat skepnad har det ju. tanken var att göra en sorts lampskärm. dock skulle det behövas ett gäng plastmappar till. kanske söndagens projekt att slutföra detta? vore kul att lyckas få till något till nästa vecka. 

20120126

hidden moments

vi har under eftermiddagen igår och förmiddagen idag arbetat med att ta fram en form till en parfymflaska för ett inredningsföretag som var valfritt. igår fick vi arbeta med en cellplast och idag arbetade vi med trä. sjukt intensivt, men väldigt roligt. imorgon ska vi presentera det vi gjort på extremt kort tid. sedan får vi förhoppningsvis en längre designuppgift att ta oss an, det ser jag fram emot.
tänk om man fick ha janne varje dag i skolan, det skulle vara grymt.

20120124

rosenkammaren

vi har under tre veckor haft scenografikurs med peder freij i skolan. indelade i grupper om tre fick vi välja en scen var ur august strindbergs pjäs "till damaskus" (som kommer sättas upp på dramaten i vår). varje scen återkommer en gång och ska på något vis förändras. här visar min grupps förslag på hur rosenkammaren skulle se ut, och hur rummets skulle kunna förändras. en inspirationskälla vi hade var rosenkammaren som var en tortyrkammare i stockholm på 1700-talet. imorgon börjar del två av vår designkurs som kommer bli tre intensiva veckor med janne.

20120112

mirror


uppgift: teckna och måla "glimten av dig själv". jag sitter nere i källaren och tecknar.

20111213

verkstad

igår blev jag äntligen klar med formtagningen av mina betongskulpturer. om en vecka väntar alltså fyra miniatyrbyggnader att få huggas ut innan jag får lite julledigt.

20111208

krok

intensiv fotodag, men lärorik. jag försökte få till en rättvis bild på mina plywoodkrokar. det var svårt och jag får nog fortsätta lite till vid ett annat tillfälle.
min kameraladdare är dessutom spårlöst borta vilket gjorde mig kameralös.

20111201

dinnertime


jag har haft fullt upp ett tag nu. vi har jobbat i skolan många sena kvällar de senaste dagarna. vilket igår ledde till en årsmötesmiddag i skolan med diverse inbjudna gäster från skolan, gästlärare och vänner till skolan. det blev en fin och väldigt lyckad kväll. tyvärr så har jag inga foton när vi hade vår ljusshow eftersom jag satt vid ljusbordet och drog i lite spakar, men det blev fantastiskt. här bjuder jag på lite bilder från förberedelserna. som några fler finns att tillgå på skolans hemsida.

20111129

work in progress






rigga lampor, klättra på stegar, hänga upp, duka. förberedelser i full gång inför middagen.

20111128

koppartryck


har sjukt mycket att göra i skolan i och med middagsdukningen på onsdag. ont om tid med tanke på alla förberedelser samt en megaförkylning från min sida som inte verkar gå över om jag inte vilar. ingen rast, ingen ro med andra ord. har hur som helst tryckt klart mina servetter med mitt tryck som ska samspela med kopparnätet på mina lampor i taket. längtar verkligen till onsdag, imorgon kommer vi vara i skolan tills vi somnar. fantastiskt kul ska det dock bli när vi är klara och får se helheten som jag tror kommer bli väldigt fin och minst sagt intressant.

20111125

net print

imorgon ska jag trycka servetter tills jag faller i graven av min egen dunderförkylning.

20111123

paper chair

 
projekt: klä in stolar i vittpapper. till vad får ni kanske se senare.

20111114

vi fortsätter skulpterar byggnader i lera som vi ska gjuta i betong.

20111109

print

idag sitter vi i datasalen och ska sätta in våra mönster i en miljö. detta är även "grundmodulen" för mitt tryck som jag arbetat med under veckan. 

20111104

grey&pink

det där med att enbart arbeta med grått och svart är inte så svårt. jag försöker därför utmana mig själv med lite färg emellanåt, även fast jag egentligen inte har lust. i detta fall chockrosa, eftersom jag gillade det blå så mycket tvingade jag mig själv att välja något helt annat. sy lite kuddfodral kanske? snart pyser jag till simrishamn. 

20111103

print

provtryckande är en del i processen.

20111102

mönsterverkstad

vi arbetar med mönster i grupp. en liten modul som har oändliga möjligheter att bli så mycket mer än bara en liten ruta.

20111028

bästa verkstan

åter tillbaka i min favoritverkstad. trycka tyg tills livet skiljer oss åt. just nu är det lite trögstartat, men det kommer igång när alla lärt sig.

20111013

sugrörsprojekt

vårat materialprojekt och mitt sugrörsprojekt är över, i vilket fall lagt på is. tanken var att vi skulle få upp ögonen för lite oväntade material och ge dem ett nytt användningsområde. mitt projekt är långt ifrån klart, men en början till en väggdekor. nu är det bara att fortsätta med kryddbehållarprojektet och göra klart morgondagens presentation. ska bli otroligt skönt med en veckas lov, otroligt!

20111010

plumber

tada! prototypen av kryddbehållaren är klar. på locket förvaras flingsalt och lyfter du "skruvhuvudet" kan du förvara torkade kryddor i mässings- och mutterdelen. nu är det bara presentationen kvar och påbörja nästa projekt. kommer att bli en lång, lång vecka. 

mässing

står i källaren och ska klippa till lite mässingsbitar till min kryddbehållare.